Ideekorje praktikum

Praktikum: ideekorjet toetav tööriist

Praktikumi pilt

Ideekorje meetod: 6-3-5 meetod

Osalejad: TLÜ MA andragoogid ja haridustehnoloogid.

Vajalikud töövahendid: arvuti või nutitelefon.

Keskkond: Padlet

Kaks ideekorje ülesannet: 

  • kogume võimalikult palju ideid; 
  • hääletame enda lemmikud; 
  • individuaalne, anonüümne.

Järeltegevused: kokkuvõte kohapeal ja hiljem meilile.

Meetodi kirjeldus

Ajukirjutamise meetodit (Rohrbach, 1969) nimetatakse ka 6-3-5-meetodiks,

  • rühmatöömeetod, mis sobib ideekorjeks;
  • kasutatakse pabereid;
  • igas rühmas 6 inimest,  kellel kõigil oli palutud panna paberil kirja 3 ideed ja pabereid vahetati 5 korda;
  • anonüümne.

Meie kasutame mugandatud 6-3-5 meetodit:

  • individuaalne;
  • veebis;
  • 6 alateemat/veergu, 3 ideed igasse teemasse, 

5 minuti jooksul;

  • anonüümne.

Ideekorje ülesanne 1

Padleti tabelis täita veerud.

Aega 5 minutit.

Ideekorje ülesanne 2. Hääletus

Padleti tabelis hääletada parimate ideede eest.

Aega 3 minutit.

Ettevalmistavad küsimused

MIKS? Kavatsus

Mis on praktikumi eesmärk? Koguda mõtteid, mis on õpingute käigus tekkinud seoses sessioonõppe korraldusega. 

Miks meie seda teeme? Tahame teada saada, kuidas on üliõpilased õppekorraldusega rahul, millised on nende ideed ja soovid, kas midagi vajaks muutmist õppekorralduses.

Miks mina just selle praktikumi fookuse valisin? Selleks, et saada võimalikult palju ideid ja arvamusi praeguse sessioonõppe korralduse kohta. Mõtte selleks andis eelmise praktikumi kõneringis tõstatatud teema õppemahu ja õppija ajaressursi osas.

KES? Sihtgrupp: Tallinna Ülikooli MA andragoogika ja haridustehnoloogia  üliõpilased.

Millise eelinfo ja taustateadmistega on meie osalejad? Tallinna Ülikooli MA andragoogika ja haridustehnoloogia  üliõpilased, kes on sügissemestril alustanud ARENDA projektiga ning läbinud ained “Koolitus- ja arendusprotsesside juhtimise ja koolitusettevõtlus” ja “Koostöö ja koosloome digikeskkondades”.  

Mis veel leiab praegu aset grupis, millega peaks arvestama? Grupis on 2 erineva õppekava üliõpilased: haridustehnoloogid ja andragoogid.

Kui palju on osalejaid? 23 osalejat, neist 4 juhivad gruppi. 

KUIDAS? Lähenemine

Kuidas me selle üles ehitame? Loome ja valmistame ette ruumi, vahendid ja esitluse. Võtame tulemused kokku ja loeme grupile ette kokkuvõtte (10 minutit). Järeltegevusena edastame kokkuvõtte olemasolevaid meiliaadresse kasutades. 

Kuidas me kaasame õppijaid? Selgitame meetodi läbiviimist esitluse abil. 

Kuidas sellest kujuneb tervik? Häälestus + meetodi läbiviimine + kokkuvõte  

HÄÄLESTUS:

  • Valmistame ette ruumi ning Padleti keskkonna ja arvuti ning ekraani esitluse jaoks.
  •  Häälestuseks luuletus (meiliga).
  • Ajakontrolliks muusika.

MEETODI LÄBIVIIMINE:

  • Esitlus 
  • Keskkonna tutvustus
  • Ideede kirjutamine
  • Ideede hääletamine 
  • Kokkuvõtte koostamine ja esitlemine

KOKKUVÕTE:

Kokkuvõtte teeme kohapeal ja saadame hiljem e-posti teel kõikidele osalejatele.


Mida ma ise soovin praktikumi ettevalmistuse / läbiviimise kogemusest õppida? Soovin saada kogemust, kuidas grupitööna praktikumi ette valmistada ja läbi viia; saada kogemust, kuidas selgitada arusaadavalt praktikumi protsessi mõtet osalejatele ja kuidas olla ise kahes rollis: läbiviija ja osalejana.

Mida soovime õppida grupina?

  • Detailse eeltöö tegemist rühmana praktikumi läbiviimiseks. 
  • Uudse meetodi rakendamise tõhusust, ajast kinni pidamist ja täiskasvanud inimeste kaasamist. Olla praktikumi läbiviimisel ise kahes rollis (osaleda ka ise ideede korjes).

Millised kokkulepped aitavad meid praktikumi loomisel?

  • Iga grupiliige peab oma osast kinni.
  • Iga grupiliige valmistab oma osa ette. 
  • Kõik tulevad enne loengut ruumi ettevalmistamiseks kohale. 

Kuidas me hindame oma töö tulemuslikkust?

  • Vähemalt 90% osalejatest on aktiivselt kaasatud.
  • Suudame etteantud  ajaraamistikus püsida.
  • Oleme saanud tagasisidestada saadud tulemused, anda uusi mõtteid teistele osalejatele.
  • Saata kõigile ülevaate kogutud ideedest.

Refleksioon praktikumi läbiviimisele

Praktikumi läbiviimisel tõdesin, et ettevalmistus on väga oluline, kõik etapid tuleb kirja panna samm-sammult, läbi mõelda rollid, ajakulu, töövahendid. Ettevalmistusele peab varuma väga palju aega. Meie grupp sai ettevalmistuse tegemiseks mitmeid kordi veebikoosolekul kokku, lõpuks panime paika ka kõige väiksemaid detailid ning katsetasime läbi ka Padleti keskkonna. Esitlusslaide sain veel lihvida enne lavale astumist.

Läbiviimisprotsessi märksõna: tuleb valmis olla üllatusteks! Meie tiimiga juhtus kommunikatsiooniprobleem, sest me ei teadnud, et paljud osalejad ei tule kohale ja soovivad osaleda veebi teel. Tuli kohe leida lahendus ja pakkuda hübriidi. Tagantjärele võib öelda, et hea protsessijuht ei tohi sattuda paanikasse ning igaks juhuks peab olema ka plaan B.

Minu roll praktikumi läbiviimisel oli päris suure tähtsusega, osalesin aktiivselt ettevalmistusprotsessis, saatsin osalejatele kutse, aitasin protsessi läbi viia, koostasin kokkuvõtted ja kujundasin ning saatsin tulemused. Usun, et tiimi peale saime kenasti hakkama ning edu võti oli ettevalmistus. Saime head tagasisidet osalejatelt. Aitäh!

Pärast praktikumi koostasime kokkuvõtte, mille edastasime osalejatele ning haridustehnoloogia ja andragoogika õppekavade kuraatoritele (ka nendelt tulid tänusõnad).

Märksõnad, mis on olulised või mida õppisin enda kohta praktikumi protsessi läbiviimisel:

  • põhjalik ettevalmistus
  • kogu tiimi pühendumine
  • eelnev läbikatsetamine
  • head slaidid, mis toetavad esinemist
  • hea visuaalne kokkuvõte
  • aega oleks võinud olla rohkem, et veelgi rohkem osalejatelt ideid saada ja seejärel kohapeal kokkuvõtted teha
  • julgus esineda ja avada praktikum (oleks olnud mugav sellest loobuda)
  • me ei tunnustanud teineteist (miks küll?)

Kasutatud allikad

Brainwriting meetod https://www.mycoted.com/Brainwriting

Rühmatöömeetod “Ajukirjutamine” http://www.helenapaal.edicy.co/peatukid/brainwriting

Method 6-3-5 (BrainWriting) https://www.youtube.com/watch?v=TR1i1PPd8ZU